NIEUWE TESTAMENT

De Bijbel is het boek waarin God aan ons vertelt Wie Hij is, wat Hij gedaan heeft en wat Zijn wil voor ons leven is. In de Bijbel laat God zien Wie de Heere Jezus is.

De Bijbel is een verzameling boeken die uit twee delen bestaat: het Oude Testament en het Nieuwe Testament. Het Nieuwe Testament is het 2e deel en bestaat uit 27 Bijbelboeken.

In deze boeken wordt verteld over het leven van Jezus en over de eerste christenen. Ze zijn geschreven tussen het jaar 50 en 125 na Christus door mensen die dicht bij Jezus geleefd hebben. Ze hebben gezien, gehoord en geloofd dat Jezus echt de Zoon van God is.

Aan het begin van het Nieuwe Testament staan eerst vier boeken die allemaal ‘evangelie’ worden genoemd. Het woord evangelie betekent: goede boodschap. De goede boodschap is het nieuws dat God zijn Zoon Jezus naar de wereld gestuurd heeft. Jezus is gekomen om de mensen te redden. De vier evangeliën zijn genoemd naar de mensen die de verhalen over Jezus hebben opgeschreven. Dat zijn: Mattheüs, Markus, Lukas en Johannes. En alle vier vertellen ze op hun eigen manier het goede nieuws over het leven van Jezus, Zijn sterven en Zijn opstanding.

Het boek Handelingen gaat over de tijd na de dood en de opstanding van de Heere Jezus. Het vertelt over de uitstorting van de Heilige Geest op de eerste Pinksterdag en hoe daarna de eerste christelijke gemeentes leefden. Handelingen laat zien hoe steeds meer mensen in het Romeinse rijk in Jezus gaan geloven. Heel duidelijk kunnen we dat lezen bij de bekering van Paulus.

Ook staan in het Nieuwe Testament staan veel brieven. De meeste brieven zijn van Paulus. Paulus schreef deze brieven aan gemeentes van volgelingen van Jezus, of aan mensen die hij op zijn reizen had ontmoet. Daarin bespreekt hij dingen over het geloof en hoe we moeten leven die voor hem en voor die gemeente belangrijk zijn. Omdat hij het zo van God Zelf geleerd heeft.

Er zijn nog een aantal brieven in het Nieuwe Testament die niet van Paulus zijn. Er is één brief van Jakobus, de broer van Jezus en één brief van Judas, een andere broer van Jezus. En er zijn twee brieven van Petrus, een discipel van Jezus.

Het laatste boek van de Bijbel heet Openbaring. De schrijver van dit boek wil de christenen aan wie hij schrijft, moed geven. Ook als ze vanwege hun christelijke geloof vervolgd worden, moeten ze vol houden. Het is nu nog moeilijk en er zullen nog ergere dingen gebeuren. Maar straks zal alles anders worden. Dan komt Gods nieuwe hemel en aarde.

De Heere Jezus is na Zijn opstanding naar de hemel gegaan is, Hij is daar nu. Daar bidt Hij voor allen die in Hem geloven. Hij maakt voor hen een plaats klaar in de hemel. Hij stuurt ook Zijn Geest vanuit de hemel naar de aarde. Door de Heilige Geest leren wij om de dingen te zoeken die in de hemel zijn, waar Jezus Christus is.

Jezus is nu als Koning in de hemel, waar Hij Zijn kerk op aarde regeert. Als wij verdrietig zijn om vervolging en verdriet op de aarde, mogen we blij zijn dat de Heere God straks als Rechter alles zal oordelen. Hij zal dan Zijn vijanden straffen, maar allen die bij Jezus horen, mogen bij Hem in de blijdschap en heerlijkheid van de hemel komen.

De Bijbel kun je online lezen. Klik hier om in het Nieuwe Testament te beginnen bij Mattheüs.